Sunday, October 5, 2008
Interestingly enough, the Deleuzian argument of a narrative rooted in images rather than in language (29) was also articulated by Carl Dreyer almost half a century earlier while discussing the specificity of the film medium in his writings “Réflection sur mon métier”. According to Dreyer, “C’est normal car les gens pensent par images, et les images sont la principale composante du film” (105). Dreyer’s works such as Jeanne d’Arc (1928), Vampire(1932), Days of Wrath (1943) appear consistently focused on the aspect of faceity constructing a specific affection-image that explores perhaps people’s strongest feeling - the fear of death. That is why the formalist treatment of the narrative in his film inevitably raises the ‘problem’ of “disunity” and “obscurity”. Image of death in Dreyer’s films becomes not only predominant visual motifs but also, and most importantly, unfolds as an intrinsic element of the narrative.
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2 comments:
Good point, Tatiana. We should remember as well that Dreyer was working in a period where sound was new to cinema and the image held a slightly different status. Joan of Arc is still one of my favourite films...
Ton post m'a donné le goût de revoir « La Passion de Jeanne d'Arc ». Sur le coup, comme pour « Solaris », je ne me rappelais que d'une seule chose du film: les gros plans qui s'enchaînent un à la file de l'autre le long d'un travelling. En le réécoutant, je me suis rendu compte à quel point ces nombreuses images-affection suspendent le temps. Pour chaque gros plan, le temps s’arrête uniquement pour que l’on puisse voir des émotions, des visages. Pour reprendre les mots de Maya Deren, il s’agit d’une forme verticale de la poésie qui s’échappe de la structure horizontale du récit. Le génie de Dreyer fut de ne pas avoir voulu raconter l’histoire de Jeanne d’Arc, mais de faire un poème sur la souffrance, la peur, l’indicible.
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